
Rendszerszintű gond van a burgerrel, mondja Gazda főszerkesztő. Nem értek vele egyet, és meg is mondom, miért.
A bucival van baja Albertnek, azzal, ahogy szerinte a buci ráerőszakolja a maga korlátoltságát a hamburgerre. Még pontosabban azt fájlalja, hogy az otromba buciba zárva a Hús soha nem tud igazán kibontakozni.
A kulturális-önĂ©letrajzi háttĂ©rrel most nem foglalkozom, nincs azzal semmi baj. A burgerforradalom, kĂ©zművessĂ©g Ă©s a világegyetem aktuális 10 legjobb hamburgere pedig nem tud izgatni. De amikor a fĹ‘szerkesztĹ‘ leideolĂłgiázza a kĂ©zzel evĂ©st, akkor Ăşgy Ă©rzem, tĹ‘le szokatlan hanyagsággal fogalmaz. Hol van a higgadt mĂ©rlegelĹ‘ Gazda Albert? A magyar ĂşjságĂrás nagy öregjĂ©nek számĂtĂł elemzĹ‘?
Pontosan a kézzel evés a hamburger lényege, és pontosan az a buci szerepe, hogy a kézzel evést civilizált módon tudja végrehajtani az ember. (A jó buci nehéz műfaj, de már egy közepes buci is elfogadható hamburgert eredményez, ha a hús rendben van. És nem kötelező megenni az egész bucit. Jelen posztnak azonban mindez nem tárgya.)
Advertisement
De hogy ideolĂłgia lenne a kĂ©zzel evĂ©s? Ezt nehezen tudom elfogadni. A közvetlen, taktilis kapcsolat az Ă©tellel nem attĂłl jelentĹ‘sĂ©gteljes, hogy visszavedlĂĽnk VadászĂł FĂ©rfivá vagy NĹ‘vĂ©, hanem hogy más Ă©rzĂ©keinket is bevonjuk a táplálkozásba. Nem beszĂ©lve arrĂłl, hogy az evĹ‘eszköz használata több munkát igĂ©nyel az agytĂłl, Ăgy elvonja a figyelmet az Ă©teltĹ‘l.
A hamburgerkĂ©rdĂ©s talán tĂşl megosztĂł, ezĂ©rt analĂłgiához nyĂşlok: vajon a tölcsĂ©res fagylalttal is rendszerszintű problĂ©ma van? Hogyan viszonyul a tölcsĂ©r a fagylalthoz? IdeolĂłgiai kĂ©rdĂ©s-e a nyalás? Lehet pohárbĂłl, kanállal enni a fagylaltot, biztosan lehet kĂ©ssel-villával is, de az más műfaj. Nem muszáj szeretni a tölcsĂ©res fagylaltot, de hiba lenne az ĂzlĂ©sbeli vĂ©lemĂ©nyeket tĂ©nymegállapĂtásokkĂ©nt kezelni.
Csak ennyit szerettem volna elmondani burgertémában. Ja, és hogy a sült krumplit is kézzel kell enni hozzá.